Uczniowie „Budowlanki” praktykowali w Hiszpanii i Portugalii [ZDJĘCIA]

0
382
reklamapielgrzymka provident yamahaszkola

Hiszpania i Portugalia – w tych miejscach uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4 w Zamościu odbywali w tym roku wakacyjne praktyki zawodowe. 36 uczniów i 4 nauczycieli uczestniczyło w ostatnich mobilnościach realizowanych w Budowlance, w ramach projektu „Praktyka czyni mistrza” programu ERASMUS+. W czerwcu 18-osobowa grupa uczniów wyjechała na staże zawodowe do stolicy Portugalii, natomiast w lipcu 18 uczniów realizowało staże w Sewilli. 

Projekt programu ERASMUS+ odpowiada na potrzeby dotyczące zwiększenia szans na zatrudnienie absolwentów, kształtowanie aktywnych postaw zawodowych oraz podnosi wartość uczniów na europejskim rynku pracy, zwiększając także ich mobilność zawodową.

Młodzież realizowała praktyki w przydzielonych zakładach pracy, zgodnie z ich specjalnościami. Każdy z 36 uczestników odbywał praktykę przez 15 dni roboczych, 6 godzin dziennie. Firmy były powiązane z dziedzinami informatyki, gastronomii, geodezji i budownictwa.

W projekcie udział wzięło 6 uczniów z zawodu technik informatyk. 4 osoby odbywały staże w firmie INFORKOISAS – Lisboa, dwie natomiast w CINEL – Centro de Formação Profissional da Indústria Electrónica, Energia, Telecomunicações e Tecnologias da Informação – Lisboa. 

Nowe umiejętności zdobyły także osoby kształcące się w zawodzie kucharz. Praktyki 2 uczennic i 2 uczniów odbywały się w restauracjach: CAFÉ IMPÉRIO- Lisboa, 3 uczennice pracowały w RESTAURANTE MARACANÃ- Lisboa. Młodzież w trakcie praktyki zapoznała się z procesami technologicznymi, nabyła i udoskonaliła praktyczne umiejętności w branży gastronomicznej, poznała dania typowe dla kuchni portugalskiej. 

Pięciu uczniów z zawodu technik budownictwa realizowało natomiast staż w firmie TEXCOAT – Lisboa. Uczniowie zapoznali się z przebiegiem prac budowlanych w różnych technologiach i na różnym etapie ich wykonania. Wykonywali swoje obowiązki w sposób aktywny, odpowiedzialny i ambitny, za co byli chwaleni przez szefa firmy.

Staż w firmie Iniciativas el Condado – Sevilla odbywało 10 uczniów z zawodu technik geodeta. Uczniowie wykonywali pomiary sytuacyjno – wysokościowe metodą tachimetryczną, zapisywali wyniki pomiarów, tworzyli szkic. W trakcie praktyk zawodowych poznali nowy program AutoCAD, w którym tworzyli mapę fragmentu parku Marii Luisy i projektowali most pomiędzy dwoma muzeami.

Praktyki 2 uczennic z zawodu technik technologii żywności odbywały się w Uno de Delicias – Sevilla, dwie kolejne osoby miały staż w Confiteria Lola S.L.-Sevilla. Technicy technologii żywności pracowali także pojedynczo w firmach Cafeteria Nuestra Señora de los Dolores – Carmen Tejero Arjonilla, Cafetería Bar Guadalquivir, Cupcakes & Go oraz Taberna Almazara. Podczas realizacji stażu główny nacisk położony został na nabycie praktycznych umiejętności, poznanie tendencji rozwoju w branży cukierniczej w Hiszpanii. Stażyści zapoznali się z kompleksową pracą w kuchni – od wiedzy o produkcie do satysfakcji z dzieła, poprzez emocje i kompleksowość jakie wpisane są w zawód kucharza i cukiernika.  Podczas realizacji projektu główny nacisk położony został na: poznanie procesów technologicznych kuchni andaluzyjskiej, nabycie praktycznych umiejętności, tendencje rozwoju w branży cukierniczej oraz gastronomicznej i skuteczną prezentację posiadanych kwalifikacji zawodowych.

Wolne od pracy dni wypełnił program kulturowy, który obejmował wycieczki po Lizbonie. Uczestnicy staży w Portugalii zwiedzili zamek św. Jerzego, Praça do Comércio nad Tagiem z pomnikiem króla Józefa I i łukiem triumfalnym. Mieli okazję zobaczyć wieżę Belem, Pomnik Odkrywców, Klasztor Hieronimitów z Katedrą, Jose Maria Da Fonseca, Carbo Espichel and National Santuary Crist The King. Zwiedzali także stadion Benfiki Lizbona – Estadio da Luz. Odwiedzili także Oceanarium w Lizbonie, które jest największym oceanarium w Europie. Młodzież miała okazję miło spędzić dzień nad Oceanem Atlantyckim, na rozległej, piaszczystej plaży w Cascais na północ od ujścia Tagu. Kolejną atrakcją była mauretańska twierdza z VIII wieku, górujące nad miastem Sintra mury obronne Castelo dos Mouros, skalisty Przylądek Cabo da Roca, który stanowi najdalej na zachód wysunięty punkt lądu stałego Europy oraz  miasteczko Cascais, które powstało w XII wieku. Uczniowie zwiedzili także Obidos – maleńkie, zwarte miasteczko, które zachwyca od pierwszego kroku po przekroczeniu jego murów. Uliczki skąpane w kwiatach, budynki pomalowane w kolorach żółtym, niebieskim i białym, sklepiki, restauracje, kościoły i zamek. Mieli także możliwość plażowania w Nazare na szerokim pasie złocistego piasku, gdzie panują doskonałe warunki do kąpieli w oceanie. Wszystkim uczestnikom zapadła w pamięci wycieczka do Fatimy, którą co roku odwiedza ponad 5 mln turystów.

Program kulturowy w Hiszpanii obejmował nie tylko wycieczki po Andaluzji. W pierwszy weekend wszystkim udało się zdobyć szczyt skały Gibraltarskiej, gdzie na górze czekały magoty oraz piękne widoki. Uczestnicy staży mieli także okazję zwiedzić Kadyks – „Ciudad que sonríe”, czyli „Miasto, które się uśmiecha”. Z największą przyjemnością odkrywali zakątki najstarszego miasta w zachodniej Europie, a pobyt nad Oceanem Atlantyckim wywarł na wszystkich ogromne wrażenie. Kolejny weekend uczestnicy staży spędzili na zwiedzaniu Granady oraz plażowaniu na wyspie w Portugalii, noszącej nazwę Tavira. Popołudniami wszyscy mieli okazję do zwiedzania największych atrakcji turystycznych Sewilli, przez wielu uważanej za najpiękniejsze miasto w całej Hiszpanii.

Praktyka zawodowa w ramach projektu „Praktyka czyni mistrza” była nowym i cennym doświadczeniem, podniosła umiejętności komunikacyjne i wpłynęła znacząco nie tylko na rozwój zawodowy i kulturowy młodzieży, ale także na tolerancję i otwartość na świat. Doświadczenie zdobyte na stażu za granicą to nie tylko ważny punkt w CV uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4 w Zamościu, ale przede wszystkim w ich życiu. To nowe znajomości i doświadczenia, nowe sytuacje, nowe smaki, zapachy, zwyczaje i tradycje. To niezapomniane wspomnienia, nauka, i znajomości, których nigdy nikt nie odbierze. Podczas uczestnictwa w projekcie uczestnicy mieli okazję poznać ludzi, którzy mają inne zwyczaje, inaczej organizują swoje codzienne życie i porównać to ze swoim otoczeniem.  Dzięki udziałowi w stażach zagranicznych uczniowie mogli poszerzać swoje horyzonty. Zdobyte doświadczenie pomoże im w znalezieniu pracy nie tylko w Polsce, ale i poza granicami kraju. 

Uczniowie Budowlanki w ramach uczestnictwa w projekcie „Praktyka czyni mistrza” otrzymują certyfikaty potwierdzające odbycie stażu oraz dokumenty Europass Mobilność wydawane przez Krajowe Centrum Europass i uznawane we wszystkich krajach EU.

-Materiał nadesłany

 

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here