Muzyczna podróż przez wieki

0
203

Muzyczna podróż przez wieki

Zamość odżył muzyczną aurą podczas ostatnich dni kalendarzowego lata. Przez kilka dni, od 17 do 24 września, miasto tętniło echem muzyki z okresu baroku podczas trzeciej edycji Wschodniego Festiwalu Muzyki Barokowej MUSICA DELLANIMA.

Miłośnicy dobrej muzyki mogli delektować się czterema koncertami, które zaprezentowały im esencję muzyki kameralnej z Francji i Włoch oraz twórczość operową jednego z najwybitniejszych niemieckich kompozytorów – Jerzego Fryderyka Händla.

W zabytkowych barokowych i renesansowych wnętrzach: Zamojskiej Katedry, Centrum Synagoga” oraz Kościoła OO. Franciszkanów zagościły barokowe instrumenty historyczne (m.in. klawesyn, viola da gamba, obój barokowy), których brzmienie pozwoliło słuchaczom przenieść się w czasie do XVII i XVIII wieku.

Już sam inauguracyjny koncert Laudate Dominum” w wykonaniu zespołu muzyki dawnej Riscoprire” cieszył się znakomitą frekwencją, pokazując żywe zainteresowanie lokalnej publiczności kolejną odsłoną festiwalu. Prawdziwą perłę programu stanowił wirtuozowski koncert Violino allitaliana”, podczas którego Martyna Pastuszka wraz z Tomaszem Pokrzywińskim (na wiolonczeli barokowej) wykonali sonaty skrzypcowe włoskich mistrzów. Była to unikalna szansa (możliwe, że jedyna), aby usłyszeć skrzypce Guarneri Del Gesù, warte kilka milionów złotych i stanowiące instrument najwyższej klasy. Najbardziej rozbudowanym pod względem obsady koncertem było Operowe pasticcio” w wykonaniu solistów-śpiewaków (Aleksandra Bednarz – sopran, Anna Werecka-Gryć – mezzosopran, Adam Kamieniecki – baryton), którym towarzyszyła Zamojska Orkiestra Barokowa pod kierunkiem Leszka Firka. Zabrzmiały zarówno powszechnie znane słuchaczom arie, jak i te pochodzące z rzadziej wykonywanych oper.

Festiwal zwieńczył kameralny koncert zatytułowany Muzyczna krypta J. B. Lullyego”, nawiązujący swoją tematyką do krypt w podziemiach zamojskiego Kościoła Franciszkanów. Zespół (Leszek Firek – skrzypce barokowe, Anna Mar Vidal Farion – skrzypce barokowe, Anna Cierpisz – wiolonczela barokowa, Lena Nowakowska – klawesyn) zaprezentował kompozycje stanowiące swoiste „muzyczne nagrobki”, postawione przez kompozytorów na cześć wybitnego mistrza.

Opiekę nad festiwalem sprawował jego pomysłodawca oraz dyrektor artystyczny – Adam Kamieniecki. Tegoroczna edycja pokazała, że to coroczne święto muzyki barokowej z powodzeniem wpisało się w kulturalny krajobraz miasta, ciesząc się dużym zainteresowaniem zarówno publiczności, jak również mediów oraz muzyków z całej Polski. Więcej informacji na FB @wschodnifestiwalbarokowy oraz stronie internetowej: easternbaroquefestival.com Mnóstwo zdjęć oraz nagrania z koncertów na FB @kurierzamojski oraz na www.kurierzamojski.pl

Organizatorami tegorocznej edycji był zespół muzyki dawnej Alba del Mondo oraz Stowarzyszenie Sympatyków Orszaku Trzech Króli w Zamościu we współpracy z Parafią Rzymskokatolicką pw. Zwiastowania NMP OO. Franciszkanów, Parafią Katedralną Zmartwychwstania Pańskiego i Św. Tomasza Apostoła, Centrum “Synagoga” Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego, I Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Zamoyskiego w Zamościu.

Partnerami wydarzenia byli: Województwo Lubelskie – Lubelskie! Smakuj życie, Krajowa Grupa Spożywcza S.A., Hotel Zamojski, Restauracja Bohema oraz Kwiaciarnia Piotr Marzec. Koncert “Operowe pasticcio” zrealizowano w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Zamość.

Patronat medialny nad festiwalem objął Nowy Kurier Zamojski oraz TVP 3 Lublin, Polskie Radio Lublin, Katolickie Radio Zamość.

Poprzedni artykułZe sklepowej półki wziął dwie butelki alkoholu i wyszedł z marketu nie płacąc
Następny artykułZamość: Mnóstwo nowych ofert pracy. Jest w czym wybierać
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments