W grudniu ubiegłego roku Ministerstwo Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej ogłosiło konkurs pod nazwą „zesPOLeni”, celem którego było zaangażowanie młodzieży do poszukiwania obszarów i wątków, które świadczą o pozytywnym wpływie Polaków na życie i gospodarkę współczesnej Norwegii, Islandii i Liechtensteinu.

Konkurs przeznaczony był dla uczniów II i III klas polskich szkół ponadpodstawowych
z miejscowości położonych w średnich miastach, wg definicji przyjętej w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Każda szkoła mogła wystawić tylko jedną 6-osobową drużynę z opiekunem; jednym z warunków przystąpienia do konkursu była bardzo dobra znajomość języka angielskiego. Zadaniem uczestników konkursu było przedstawienie w maksymalnie 4-minutowym filmie pozytywnego wpływu Polaków na gospodarkę w/w państw. Wielkość filmu nie mogła przekroczyć 128 MB, a praca konkursowa musiała być wykonana w języku angielskim
z polskimi napisami oraz posiadać charakter autorski i nie mogła naruszać dóbr osobistych i praw autorskich osób trzecich.

Wspólnie z nauczycielem języka angielskiego panią Ewą Szewc wyłoniono 6-osobową drużynę w składzie; Wiktoria Puzio kl. 3S, Wiktoria Pakuła kl.3E, Jakub Siek  kl.2M, Piotr Panas, Dawid Oczkoś i Krzysztof Podoba – klasa 3F. Opiekunem grupy został Marek Banach, pomysłodawca scenariusza projektu. W realizację konkursu włączyli się także nauczyciele – p. Renata Banach i p. Tomasz Matysiak.

Temat naszej pracy konkursowej brzmiał: To NORway from POLand. Wspólnie z młodzieżą dotarliśmy do grupy emigrantów z miejscowości Bodaczów i Szczebrzeszyn, którzy od lat pracują i mieszkają w Norwegii. Porozmawialiśmy z polskimi mieszkańcami Norwegii na temat ich życia, pracy i pozytywnym wpływie na gospodarkę tego kraju. Nie wszystkie wywiady udało się przeprowadzić w języku angielskim, więc uczniowie podłożyli dubbing oraz zgodnie z zasadami konkursu – polskie napisy. Stworzyli również gazetkę przedstawiającą Polaków pracujących w Norwegii w różnych zawodach. Postanowiliśmy też pokazać nasze miasto i szkołę – zespół wykonał sesję fotograficzną. – opowiada Marek Banach, opiekun grupy. – Na bieżąco śledziliśmy stronę konkursu na której publikowane były informacje na temat Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Dowiedzieliśmy się, że to forma bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznawanej przez Islandię, Norwegię i Liechtenstein nowym członkom UE – kilkunastu państwom Europy Środkowej i Południowej oraz krajom bałtyckim. Dzięki tej współpracy zmniejszają się różnice ekonomiczne i społeczne w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego i wzmacniają się relacje między tymi państwami. – dodaje Banach.

Do konkursu przystąpiło 50 zespołów z całej Polski. 15 marca zostały podane wyniki:

1 Zespół Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim
2. Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 3 w Zamościu
3. Zespół Szkół Ogólnokształcących w Augustowie, I Liceum Ogólnokształcące im. Grzegorza Piramowicza w Augustowie
4. Powiatowy Zespół nr 2 Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego
i Technicznych im. Ignacego Łukasiewicza w Oświęcimiu
Dwie zwycięskie szkoły otrzymają w nagrodę vouchery na sprzęt sportowy do sieci sklepów Decathlon o wartości 4500 zł dla szkoły i po 900 zł dla każdego uczestnika.

Więcej o nagrodach na www.konkurszespoleni.pl

Ze względu na pogarszającą się sytuację epidemiologiczną, jury poinformowało
o odwołaniu wizyt studyjnych w Norwegii i Krakowie, które były planowane dla zwycięzców.

Jury pogratulowało zwycięzcom za kreatywność, pomysłowość i umiejętności oraz podziękowało wszystkim zespołom za udział w konkursie.

Więcej o wynikach na https://www.facebook.com/konkurszespoleni

Wszystkie konkursowe filmy są dostępne na szkolnym kanale YouTube:  www.youtube.com/channel/UCYqhjH7x6HYoGuLPCNT6fHA

– materiał nadesłany

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments