UWAGA kierowcy! Od jutra wchodzą w życie nowe przepisy kontroli drogowej

7
33494
zdjęcie ilustracyjne, archiwum NKZ

Od 7 listopada obowiązywać będą nowe przepisy dotyczące kontroli drogowej.

W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego zachowano większość obecnie obowiązujących regulacji dotyczących kontroli drogowej. Głównym celem zmian jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur działania np. policji.

Według nowych przepisów: „dopuszcza się postój pojazdu policyjnego w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego”. Oznacza to, że kontrole drogowe będą mogły być przeprowadzane niemalże w dowolnym miejscu, nawet jeśli funkcjonariusze złamią w ten sposób obowiązujące przepisy. Dotyczy to zarówno oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów. (Policjant nie może być traktowany jako typowy uczestnik ruchu drogowego, ponieważ wykonuje zadania w zakresie dbania o bezpieczeństwo na drogach. Modyfikacja tych przepisów przyda się osobom, którym przeszkadza widok radiowozu stojącego w miejscu zabronionym, a większa przejrzystość intencji twórcy rozporządzenia utwierdzi ich w przekonaniu, że przepisy te mają za zadanie organizację kontroli i nadzoru nad ruchem drogowym).

Kontrola drogowa może zakończyć się mandatem, jeśli zachowanie kierowcy zostanie przez funkcjonariusza odebrane jako niestosowanie się do poleceń. W przypadku kiedy funkcjonariusz poleci trzymanie rąk na kierownicy lub nieopuszczanie pojazdu, a kierowca nie wykona któregokolwiek z tych poleceń, zostanie ukarany mandatem w wysokości do 500 złotych. Ten przepis obowiązuje już od wielu lat, nie jest to nowość.

Rozporządzenie rozszerza katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu. Policjant będzie mógł to zrobić, jeśli np. kierowca zadeklaruje chęć zapłaty mandatu za pomocą karty płatniczej.

W sytuacji przeprowadzania tzw. szybkich testów trzeźwości policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy — tak przewiduje projekt rozporządzenia. Zawarte w nim nowe regulacje dotyczą ponadto zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów. W razie wątpliwości co do przewożonego ładunku wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę zabezpieczającą.

Przepisy wchodzące w życie od 1 stycznia 2020 roku

Zgodnie ze znowelizowanym Prawem o ruchu drogowym od 1 stycznia 2020 roku kierowca będzie miał obowiązek umożliwić funkcjonariuszowi sprawdzenie stanu licznika. W praktyce oznacza to konieczność umożliwienia zajrzenia do wnętrza samochodu. Co więcej, będzie to obligatoryjny element towarzyszący każdej interwencji (Wyjątek będą stanowiły akcje typu trzeźwy poranek. W przypadku pojazdów holowanych lub przewożonych na lawetach ministerstwo daje funkcjonariuszowi dowolność. To mundurowy zdecyduje, czy kontrolować stan licznika).

źródło: Komenda Główna Policji

 

Poprzedni artykułSprawdź, co musisz wiedzieć o OC przed zakupem ubezpieczenia
Następny artykułZamość: Prezent od MZK na 11 listopada
Subscribe
Powiadom o
7 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Hawudepe

Jeb $@ć policję

Jot

Niedługo będą załatwiali swoje potrzeby na trawnikach a potem pod groźbą mandatu obywatele będą musieli posprzątać po gównorobach.

i to tyle na ten temat...

Żal mi was i waszych mózgów, twierdzę tak po przeczytaniu treści waszych komentarzy. Jak dla mnie, to co do groźniejszych i głupszych w stosunku, do których podejmują interwencje powinni strzelać, a nie mandatami karać.

Xxxx

Jeszcze niech pozwolą katować ludzi bez konsekwencji i wtedy już będzie wszystko

J

Śmiech na sali Państwo policyjne

kultury

Do komentujących przedemną, co widzicie złego w tak zwanej ‘kontroli przebiegu’?

“Zgodnie z założeniem zwiększenie częstotliwości kontroli przebiegu sprawi, że trudniejsze będzie praktykowane przez niektórych kierowców cofanie licznika przed corocznym przeglądem, by widoczny zza kierownicy przebieg auta utrzymywał się na żądanym poziomie. Czy uda się złamać patologię “korekty” liczników?”

Andrzej

A kiedy zostaną zaostrzone kary dla policji?