Uczniowie “Budowlanki” pojechali do Portugalii

438

W lipcu 16-sto osobowa grupa  uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalanych Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Dzieci Zamojszczyzny w Zamościu przebywała na stażach zawodowych w stolicy Portugalii.
Praktyki były realizowane w ramach projektu “Postaw na kompetencje zawodowe”, który jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
Projekt odpowiada na potrzeby dotyczące zwiększenia szans na zatrudnienie absolwentów, kształtowanie aktywnych postaw zawodowych oraz podnosi wartość na europejskim rynku pracy zwiększając mobilność zawodową.
Każdy z uczestników został przydzielony do odpowiedniego zakładu, w którym odbywał praktykę przez 15 dni roboczych przez 6 do 8 godzin dziennie. Firmy były powiązane z dziedzinami informatyki, gastronomii i budownictwa.
Praktyki 4 uczniów z zawodu technik informatyk odbywały się w XPC-Informática, natomiast jeden uczeń odbywał staż w CIGEST-Centro de Informática e Gestão (NETBIT group).

„Podczas staży zawodowych w Portugalii bardzo dobrze spędziłem czas ze wspaniałymi ludźmi oraz nauczyłem się pracy w zawodzie informatyka. Pracowałem w firmie XPC gdzie panowała bardzo miła atmosfera sprzyjająca zdobywaniu nowych doświadczeń zawodowych. Jednak najlepsze były wycieczki dzięki którym poznałem bogata kulturę Portugalczyków. Jestem bardzo zadowolony, że się dostałem na staż zagraniczny, z chęcią powtórzyłbym to doświadczenie” – wspomina Michał Szewczyk z klasy 3TIB.
Praktyki 2 uczennic z zawodu technik technologii żywności odbywały się w Hotelu Júpiter Lisboa. Podczas realizacji stażu główny nacisk położony został na nabycie praktycznych umiejętności, poznanie tendencji rozwoju w branży cukierniczej w Portugalii.
„Pobyt w Portugalii będę wspominać bardzo dobrze. Osoby które pracują w cukierni są bardzo pomocne i sympatyczne. Nauczyłam się robić najpopularniejsze słodkości takie jak Pastel de Nata, czyli portugalskie tartaletki. Byliśmy w wielu ciekawych miejscach. Najbardziej podobała mi się wycieczka do Fatimy i Obidos. Jestem zadowolona z całego wyjazdu i odbytego stażu. Polecam takie doświadczenie wszystkim uczniom zamojskiej Budowlanki” – opowiada Karolina Maziarczyk z klasy 1 TBŻ.
Praktyki 3 uczennic i 1 ucznia z zawodu kucharz odbywały się w restauracjach: Florida i Jupiter. Praktyki te pozwoliły na wszechstronny rozwój uczniów: poznanie procesów technologicznych, nabycie i doskonalenia praktycznych umiejętności w branży gastronomicznej dań typowych dla kuchni portugalskiej.

„W czasie odbywania stażu w Portugalii pracowałam w restauracji, gdzie panuje bardzo miła i przyjazna dla każdego atmosfera. Pracownicy są bardzo sympatyczni, pomocni i wyrozumiali, dzięki czemu zdobyłam wiele nowych umiejętności. Poza pracą zwiedzaliśmy najpiękniejsze miejsca w Portugalii np. przylądek położony na Półwyspie Iberyjskim Cabo da Roca, Cristo Rei – 28 metrowy pomnik Chrystusa Króla i wiele innych ciekawych miejsc. Z grupą również świetnie się dogadywaliśmy, na pewno będę bardzo mile wspominać ten wyjazd” – relacjonuje Anna Masicz uczennica klasy 1 km.
Trzech uczniów z zawodu technik budownictwa realizowało staż w firmie CÂMARA MUNICIPAL DE LISBOA – Quinta dos Arcos.
„Staże w Portugalii w których brałem udział były wspaniałe. Dużo zwiedzania, wiele atrakcji a do tego wieczorne spacery w doborowym towarzystwie. Oprócz tego codziennie doskonaliłem swoje umiejętności zawodowe. Nauczyłem się wielu nowych rzeczy. Poznałem inną kulturę pracy. Zdobyłem cenne doświadczenie. Osoby które poznałem w pracy były bardzo sympatyczne i pomocne. Chętnie pojechałbym na staże jeszcze raz.” – składa relację Bartłomiej Ostasz z klasy 1 TBŻ
Dwóch uczniów z zawodu monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie odbywało staż w firmie TNB.
„Staż w Portugalii odbywałem w firmie TNB, zdobyłem tam wiele nowych umiejętności np. montaż mebli, docinanie blatów kuchennych i wiele innych ciekawych rzeczy. W czasie wolnym zwiedzaliśmy najpiękniejsze miejsca w Portugalii, tj. przylądek Cabo da Roca, Boca do Inferno, Cristo Rei. To doświadczenie i piękne miejsca zapamiętam na długo.” – referuje Rafał Dudek z klasy 1 mk.
Wolne od pracy dni wypełnił program kulturowy, który obejmował wycieczki po Lizbonie, zwiedziliśmy zamek św. Jerzego, Praça do Comércio nad Tagiem z pomnikiem króla Józefa I i łukiem triumfalnym. Mieliśmy okazję zobaczyć wieżę Belem, Pomnik Odkrywców, Klasztor Hieronimitów z Katedrą, Jose Maria Da Fonseca, Carbo Espichel and National Santuary Crist The King. Zwiedzaliśmy także stadion Benfiki Lizbona – Estadio da Luz. Odwiedziliśmy także Oceanarium w Lizbonie, które jest największym oceanarium w Europie. Mieliśmy okazję miło spędzić dzień nad Oceanem Atlantyckim na rozległej, piaszczystej plaży w Cascais na północ od ujścia Tagu. Zwiedziliśmy mauretańską twierdzę z VIII wieku, górujące nad miastem Sintra mury obronne Castelo dos Mouros, skalisty Przylądek Cabo da Roca, który stanowi najdalej na zachód wysunięty punkt lądu stałego Europy oraz miasteczko Cascais, które powstało w XII wieku. Zwiedziliśmy także Obidos – maleńkie, zwarte miasteczko, które zachwyca od pierwszego kroku po przekroczeniu jego murów. Uliczki skąpane w kwiatach, budynki pomalowane w kolorach żółtym, niebieskim i białym, sklepiki, restauracje, kościoły i zamek. Mieliśmy także możliwość plażowania w Nazare na szerokim pasie złocistego piasku, gdzie panują doskonałe warunki do kąpieli w oceanie. Wszystkim uczestnikom zapadła w pamięci wycieczka do Fatimy, którą co roku odwiedza ponad 5 mln turystów
Dzięki udziałowi w stażach zagranicznych uczniowie mogli poszerzać swoje horyzonty. Zdobyte doświadczenie pomoże im w znalezieniu pracy nie tylko w Polsce, ale i poza granicami kraju. Podczas uczestnictwa w projekcie można było sprawdzić jak doskonale uczniowie sobie radzą w innych warunkach, w innym kraju, w innym języku, czy to czego się uczą przydaje się w praktyce. Mieli okazję poznać ludzi, którzy mają inne zwyczaje, inaczej organizują swoje codzienne życie i porównać to ze swoim otoczeniem.

Uczniowie Budowlanki w ramach uczestnictwa w projekcie „Postaw na kompetencje zawodowe” otrzymują certyfikaty potwierdzające odbycie stażu oraz dokumenty Europass Mobilność wydawane przez Krajowe Centrum Europass.

Poprzedni artykułŻórek z Zamościa u profesora Jana Miodka
Następny artykułZadbaj o formę na wiosnę!