Kolejowe inwestycje na Zamojszczyźnie

6
1629
Poseł poinformował, że od 10 grudnia wróci wyczekiwane od wielu lat dalekobieżne połączenie kolejowe z Hrubieszowem, fot. PKP IC

O rozbudowie infrastruktury kolejowej na Zamojszczyźnie oraz uruchomieniu przez PKP IC dalekobieżnego połączenia kolejowego do Hrubieszowa mówił Poseł Sławomir Zawiślak podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Zamościu z udziałem Wojewody Lubelskiego Przemysława Czarnka.

Poseł S. Zawiślak poinformował, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami spółki PKP Intercity po ostatecznych uzgodnieniach z Ministerstwem od 10 grudnia wróci wyczekiwane od wielu lat dalekobieżne połączenie kolejowe z Hrubieszowem.

Dodatkowo stwierdził, że po jego interwencji w PKP PLK Lubelski Zakład tej kolejowej spółki, ze środków własnych zainwestuje 6, 5 miliona złotych na poprawienie stanu infrastruktury kolejowej na odcinku Zamość – Hrubieszów. Inwestycja ta polepszy bezpieczeństwo ruchu i przyspieszy przejazd na tej trasie. Jak zauważył jest to jedna z 8 realizowanych na terenie województwa inwestycji kolejowych.

Następnie Poseł nawiązując do wizyty w Zamościu Prezesa Zarządu PKP Intercity Polskie Linie Kolejowe S. A. Ireneusza Merchela, przypomniał, że właśnie dnia 19 grudnia ub. roku ww. na wniosek jego i Wojewody Prezes PKP PLK podjął zobowiązanie, że spółka ogłosi przetarg na opracowanie studium wykonalności na realizację inwestycji w postaci modernizacji linii kolejowej nr 69 na odcinku Rejowiec-Zawada oraz linii kolejowej nr 72 na odcinku od stacji kolejowej Zawada do Zamościa z odbudową łącznicy łączącej linie nr 69 i 72 wraz z ich elektryfikacją.

Podczas konferencji Poseł poinformował, że ww. przetarg został rozstrzygnięty, a umowa z wyłonioną podczas przetargu firma zostanie podpisana w październiku br. Fakt podjęcia tego tematu przez zależną od rządu PiS spółkę otwiera wielką szansę na zrealizowanie tej inwestycji w tym elektryfikacji linii kolejowej do Zamościa pod warunkiem, że Marszałek Województwa Lubelskiego przeniesie ten projekt, wpisany w Regionalny Program Operacyjny województwa Lubelskiego z listy rezerwowej na listę podstawową. W imieniu swoim i Wojewody Lubelskiego, wspierającego go w tej pracy zaapelował do Marszałka o podjęcie tej decyzji a po konferencji wystosował do ww. stosowne pismo – w załączeniu.

Poseł przekazał także opinii publicznej informację o zakończeniu budowy łącznicy w Rejowcu, której uroczyste uruchomienie nastąpi w tym tygodniu. Przypomniał, że po podjęciu stosownych decyzji związanych z rozkładem jazdy wykorzystanie tej łącznicy w ruchu pasażerskim skróci przejazd na trasie Lublin- Zamość o 20 minut. W tym miejscu podkreślając zaangażowanie spółki PKP PLK nawiązał do konieczności realizacji planów budowy łącznicy w Zawadzie, która w podobnym czasie skróci przejazd pociągów do Zamościa.

Poseł powołując się na gotowość do podjęcia współpracy zaapelował do Marszałka o zwiększenie kwoty środków finansowych na realizację tej zapisanej w Kontrakcie Terytorialnym ( RPO ) inwestycji. Zgodził się z opinią kolejarzy, że przeznaczenie na ten cel 50 mln zł ze środków będących w dyspozycji władz samorządowych województwa nie jest kwotą wystarczającą dla zrealizowania budowy łącznica w Zawadzie i jednoczesne uniemożliwia wykonanie niezbędnego remontu linii kolejowej z Rejowca do Zawady.

Poseł podkreślił, że ma nadzieję, iż Marszałek zmieni swoje aktualne stanowisko o braku możliwości finansowania projektu linii 69, 72 oraz budowy łącznicy w Zawadzie. Zostało one podkreślone poprzez propozycję finansowania ww. zadań jedynie do wysokości 50 mln PLN co nie pokrywa nawet wstępnych szacunków odbudowy łącznicy. W ww. sprawach inwestycji kolejowych zapisanych w RPO WL trzeba bardziej zdecydowanych działań dlatego że UMWL jak dotychczas stoi na stałym niezmiennym stanowisku braku finansowania w ramach RPO WL tych projektów i nie podejmuje decyzji przeniesienia ich do projektów podstawowych Kontraktu Terytorialnego.

Na zakończenie konferencji Poseł zadał tez władzom samorządowym województwa pytanie czy w obliczu realizacji ww. inwestycji kolejowych i faktu uruchomienia przez PKP IC dalekobieżnego połączenia z Hrubieszowem Marszałek województwa zwiększy ilość połączeń szynobusowych – wykonywanych przez zależna od samorządu wojewódzkiego spółkę Przewozy Regionalne z Zamościem. Czy Marszałek rozważa uruchomienie połączenia szynobusowego z Hrubieszowem np. z ustaloną z samorządem województwa podkarpackiego trasą Hrubieszów- Zamość- Biłgoraj – Rzeszów.

 

Poprzedni artykułGodny pochówek Żołnierzy Wyklętych. „Jar” i „Eam” spoczną w Radecznicy
Następny artykuł„Srebrne Pasmo” dla “Ale Cantare”.
Subscribe
Powiadom o
6 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Anonimowo

To czekamy na DART do Warszawy 2020r.
SUPER

Anonimowo

Kto za to zapłaci? Pytanie retoryczne… Przystanek Zamość Północ, a nie łącznica. Do Hrubieszowa połączenie będzie i tak ładnych kilka lat martwe, widać ile teraz jeździ ludzi z Zamościa. To jest droga, nieefektywna zabawka, rodem sprzed iluś lat. Tu trzeba wymyśleć coś nowego, co da pasażerów i obrót.

Anonimowo

Brawo Poseł Zawiślak! Robi Pan kawał dobrej roboty dla naszego regionu!!!

Anonimowo

Mam nadzieję, że zaczna coś robić aby jeszcze bardziej skrócić przejazd na trasie Zamość-Lublin… Porażka, żeby 80 km trasę jechać 2,5 h. W niewiele dłuższym czasie można już spokojnie do Warszawy pociągiem dojechać.

Anonimowo

wróćcie połączenie do Katowic. Nie dość że pociąg zabrany to jeszcze autobus nie jeździ w stronę śląska od marca 🙁

Anonimowo

Niech się na te tematy wypowiadają ci co się na tym znają a nie Zawiślaki i inni laicy. Ciekawe kto będzie za to siedział tj. za wyrzucone pieniądze unijne w błoto jak np. urządzenia przekaźnikowe komputerowe na stacji Werbkowice- może Szyport. Dopiero kupę infrastruktury po budowie LHS zostało zdemontowane w tym łącznice Zawady, Zamościa. Została celowo 7 lat temu zaknięta linia do HrubiesZowa jako nierentowna, a teraz co się dzieje?