Dobre praktyki-lepsza praca

1
1088

W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Dzieci Zamojszczyzny w Zamościu w terminie od 1 lutego do 19 lutego 20 uczniów uczestniczyło w 3-tygodniowych stażach w Sewilli w ramach projektu Dobre praktyki-lepsza praca, który jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Udział w projekcie był darmowy i w 100% finansowany ze środków europejskich. W stażach zagranicznych wzięli udział uczniowie kształcący się w zawodach: technik informatyk, technik budownictwa, technik technologii żywności, monter, kucharz i fryzjer. W projekcie realizowanym od 31.12.2014 r. wzięło już udział łącznie 60 uczniów z technikum, zasadniczej szkoły zawodowej i szkoły policealnej w ZSP4.

Na zagranicznych stażach zawodowych w Hiszpanii nastąpiło połączenie teorii z praktyką, a uczniowie mieli niepowtarzalną okazję na dostosowanie swoich umiejętności językowych i zawodowych do potrzeb europejskiego rynku pracy. Beneficjenci odbywali staże w 15 hiszpańskich firmach, które znajdowały się w różnych częściach Sewilli. Poprzez codzienny kontakt z językiem obcym na praktykach kompetencje beneficjentów z zakresu języka hiszpańskiego wzrosły. Uczniowie brali tez udział w kursach językowych w Polsce i w Hiszpanii.

Pobyt w Hiszpanii to również wycieczki oraz przybliżenie historii Andaluzji by zwiększyć kompetencje międzykulturowe uczniów ZSP4. Beneficjenci wzięli udział w wycieczkach do Kordoby, Kadyksu, Malagi, dzięki którym mieli okazję do bliższego poznania kultury, zwyczajów społeczności hiszpańskiej.

W Kordobie mieliśmy okazję zobaczyć m.in. katedrę Mezquita, uważaną za jedno z najwspanialszych dzieł architektury islamu. W ogromnym meczecie jest monumentalna chrześcijańska katedra z setkami kolumn, oryginalną ornamentyką, magią. Przed katedrą na dziedzińcu z drzewami pomarańczowymi mogliśmy odpocząć i podziwiać ogrom tej wspaniałej budowli.

Kadyks to było nasze kolejne spotkanie z Andaluzją… i właśnie on sprawił, że wszyscy jeszcze bardziej pokochaliśmy Hiszpanię. Początki tego miasta sięgają 1100 r.p.n.e., co czyni je najstarszą osadą w Europie. Zobaczyliśmy tu barokową katedrę ze złotą kopułą, Teatro Romano a przede wszystkim cała grupa po raz pierwszy zobaczyła Ocean Atlantycki.

Kolejną atrakcją turystyczną była Malaga, w której urodził się Picasso. Mieliśmy okazję zwiedzić najbardziej efektowny zabytek miasta, mauretańską fortecę Alcazabę, skąd jest wspaniały punk widokowy na całe miasto. Zachwyciła nas także katedra zwana „La Manquita”- jednoręka, ponieważ jej jedna z dwóch wież nigdy nie została wzniesiona.

Oczywiście wśród atrakcji turystycznych podczas naszego pobytu w Hiszpanii nie zabrakło spaceru po Sewilli z gotycką katedrą, Alcazar, ratuszem oraz Plaza de Espania. Zostaliśmy oprowadzeni po Plaza de Toros, a także uczestniczyliśmy w Tapas Night.

Uczniowie ZSP4 przez udział w projekcie wzbogacili swoje doświadczenie zawodowe i społeczne oraz zainwestowali w swój rozwój osobisty.

W projekcie weźmie udział łącznie 80 beneficjentów – uczniów technikum szkoły policealnej i zasadniczej szkoły zawodowej w ZSP4. Ostatnia, czwarta mobilność rozpoczyna się w czerwcu, uczniowie ZSP4 znów będą mogli uczestniczyć w stażach zagranicznych-tym razem w Niemczech.

Opinie uczniów:

„Na kursie języka hiszpańskiego w Sewilli najbardziej mi się podobały sposoby nauczania Pani Joanny, ponieważ na tych zajęciach braliśmy udział w przeróżnych grach i zabawach, i przez to dużo się nauczyłam.” -Agata Kasperczyk, 2SP

„Warunki zakwaterowania były bardzo dobre, pokoje były przytulne i przestronne . Jedzenie było smaczne, codziennie były świeże owoce, dania przygotowywane przez kucharkę były smacznie i zdrowo przyrządzane” -Magda Mazurek kl. 3f

„Najlepszą moim zdaniem była wycieczka do Cadiz. Miałam okazje zobaczyć Ocean Atlantycki, zwiedzić najstarsze miasto w Hiszpanii. Podczas odwiedzenia tego miasta mieliśmy okazję trafić na karnawał i zobaczyć jak tamtejsi ludzie potrafią się bawić mimo swojego wieku.”- Oktawia Jamroz kl. 2TI

„Pozytywna atmosfera na praktykach sprawiała, że każdego dnia z chęcią przychodziłem do pracy. Podczas trzytygodniowych praktyk samodzielnie realizowałem ciekawe zadania, w których wykonywaniu zawsze mogłem liczyć na pomoc pracowników. Atmosfera sprzyjała jak najbardziej w realizacji programu gdyż pracownicy byli bardzo mili i życzliwi co zaowocowało bardzo udaną pracą.W trakcie realizacji stażu nabyłem również sporo nowych umiejętności np..Tworzenie sieci lokalnej, składanie laptopów oraz komputerów stacjonarnych z innych części działających, obsługiwanie różnych mierników, posługiwanie się różnorodnymi systemami operacyjnymi, konfiguracja sprzętu i oprogramowania, cyfrowe przetwarzanie obrazu i dźwięku. Odbywany przeze mnie staż był ewidentnie na moją korzyść gdyż nabyłem sporo praktycznych umiejętności oraz doświadczenie zawodowe które w przyszłości może bardzo się przydać. Polecił bym takie praktyki każdemu.” -Tomasz Plizga 2SP

„Zakład pracy był przepełniony sympatycznymi ludźmi. Zdecydowanie wpłynęło to pozytywnie na realizację programu stażu. Ludzie byli bardzo pomocni, a pracodawca bardzo wyrozumiały i cierpliwy. Zawsze służył pomocą, kiedy była konieczna. Podczas odbywania zagranicznego stażu przede wszystkim zyskałem lepszą znajomość języka obcego. W wyniku odbytego zagranicznego stażu wzrosła moja szansa na znalezienie lepszej pracy w przyszłości.”-Kacper Nizioł 3TTŻ

materiał nadesłany:Monika Maluha

 

 

1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
praktykant

Te dyplomy to tylko w ramki można sobie obłożyć i do przedpokoju. Tyle, że się pozwiedza .. 🙂