Remont w mieszkaniu? Warto się do niego odpowiednio przygotować. Poniższe wskazówki to zbiór kluczowych kwestii wartych przemyślenia przed rozpoczęciem prac remontowych.
Zabezpieczenie mebli i wyposażenia
Zabezpieczenie sprzętów domowych, mebli i wyposażenia podczas remontu mieszkania jest niezbędne, aby uniknąć uszkodzeń i zachować jakość naszego mienia. Najlepszym sposobem na ochronę mebli przed uszkodzeniem podczas remontu jest oczywiście usunięcie ich z obszaru roboczego. Jeśli to możliwe, warto wydzielić osobne pomieszczenie lub strefę (np. w korytarzu) do przechowywania. Ewentualny demontaż mebli na części składowe ułatwi ich przetrzymanie na czas remontu, szczególnie kiedy miejsca w mieszkaniu jest niewiele. W uchronieniu przed kurzem, farbą czy innymi zabrudzeniami pomoże zabezpieczenie w postaci rozłożenia ochronnych folii malarskich, kartonowych arkuszy, starych gazet itp.
Harmonogram prac
Czeka nas duży remont? W pierwszej kolejności przy przeprowadzeniu generalnego remontu domu należy zająć się tymi najbardziej wymagającymi czasu i zaangażowania pracami. Należą do nich między innymi roboty wymagające skuwania i generujące gruz, np. wyburzanie ścian, wymiana okien, prace związane z wymianą instalacji wodno-kanalizacyjnej, gazowej czy elektrycznej. Ogromu pracy wymagają też zadania takie jak wygładzanie ścian, prace glazurnicze, wymiana armatury łazienkowej czy cyklinowanie podłóg. Kiedy mamy to już za sobą, przystąpić można do prac mniej „inwazyjnych” – malowania ścian czy tapetowania. Na koniec pozostawmy oczywiście prace związane ze zmianami niemalże kosmetycznymi.
Budżet na niespodziewane wydatki
Bywa, że podczas remontu nagle pojawią się niespodziewane wydatki, co może znacząco wpłynąć na planowany budżet. Taką niespodzianką może być konieczność naprawy nagłych uszkodzeń strukturalnych, wymiana dodatkowych elementów, które wcześniej nie były uwzględnione w projekcie lub inne nieprzewidziane wyzwania. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby podczas remontu mieć poduszkę finansową. To dodatkowa kwota pieniędzy, którą można przeznaczyć właśnie na nieprzewidziane wydatki, dzięki czemu remont będzie mniej stresujący i łatwiejszy do kontrolowania. Dodatkowe środki pozwolą uniknąć niepotrzebnego zadłużenia.
Remont a utrzymanie porządku
Prace remontowe mogą generować nie tylko odpady takie jak folie malarskie, zużyte pędzle, odzież robocza czy puszki po farbach, ale też odpady betonowe, ceglane, odłamki płyt gipsowo-kartonowych, kawałki ceramiki. Potrzebny jest więc odpowiedni kontener na odpady z remontu. Pojemnik można wynająć od firmy świadczącej wywóz gruzu. Kontener przyczyni się do zachowania większego ładu, ale również jest gwarancją utylizacji śmieci remontowych zgodnie z literą prawa. Warto pamiętać, że śmieci remontowe nie mogą trafiać do osiedlowych kubłów na odpady. Jeżeli nie chcemy więc brać na siebie samodzielnego dostarczenia odpadów do PSZOK-u (który zresztą przyjmowanie opadów z remontu może objąć różnymi warunkami) wynajem kontenera to najlepsza opcja — pracownicy firmy wywozowej odbiorą od nas całą zawartość kontenera.
Gdzie ustawić kontener?
W przypadku mieszkania znajdującego w budynku na terenie posesji, której jesteśmy właścicielem, kontener na gruz postawić możemy w dogodnym dla siebie miejscu na jej terenie. Jeśli zaś mieszkanie znajduje się w budownictwie wielomieszkaniowym, np. w bloku czy w kamienicy, kontener na gruz można zwykle ustawić gdzieś w bliskości budynku. Ważne jest to, aby nie zastawiać bram, wjazdów i wyjazdów, miejsc dla pojazdów uprzywilejowanych itp. Najlepiej zapytać zarządcy budynku bądź władz spółdzielni czy wspólnoty mieszkaniowej, gdzie będzie najdogodniejsze miejsce do ustawienia kontenera. W ostateczności możemy wystąpić do Zarządu Dróg Miejskich o pozwolenie na zajęcie pasa ruchu, trzeba to jednak zrobić z wyprzedzeniem.
Oprócz kontenera, firmy wywozowe mogą czasem zaoferować tak zwany worek Big Bag. Jest to specjalny worek na gruz, który zajmuje mniej przestrzeni niż klasyczny kontener, jest jednak bardzo wytrzymały i udźwignie nawet do 1,5 tony odpadów pobudowlano-remontowych. Aby znaleźć firmę lokalną, oferującą taki worek, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę np. Big Bag Warszawa. Podstawianie i utylizacja zawartości worka odbywa się na takich samych zasadach, jak podstawienie i odbiór kontenera na odpady.
Remont mieszkania przebiegnie dużo sprawniej, jeżeli będziemy do niego odpowiednio przygotowani. Zabezpieczenie mebli i wyposażenia, określenie harmonogramu robót, zabezpieczenie dodatkowych środków finansowych w razie niespodziewanych wydatków czy kwestia utylizacji śmieci remontowych to podstawowe zagadnienia, które warto przemyśleć jeszcze przed rozpoczęciem prac.