Umowa na budowę ekspresówki podpisana. Kiedy nią pojedziemy?

0
5752
GAIA

Dzisiaj (14 października) na Rynku Wielkim miało miejsce podpisanie umowy na zaprojektowanie oraz budowę drogi ekspresowej S17 Zamość Wschód – Zamość Południe. Odcinek o długości 12,5 km wybuduje firma Budimex, a wartość kontraktu to ok. 440,6 mln zł. To pierwsza z trzech umów na realizację trasy między Zamościem a Hrebennem.

W słowach wstępu, przed podpisaniem umowy, prezydent Andrzej Wnuk powitał wszystkich przybyłych gości. Na Rynku, w tak ważnym dla miasta momencie obecni byli m.in.: Europoseł Beata Mazurek, Wicepremier Jacek Sasin, Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, Wiceminister Rafał Weber, Poseł Tomasz Zieliński, Poseł Sławomir Zawiślak, Wojewoda Lech Sprawka, Starosta Stanisław Grześko, członek Zarządu Krajowej Grupy Spożywczej Piotr Błażewicz – Przewodniczący Rady Miasta Zamość, Dyrektor GDDKiA Tomasz Żuchowski, Dyrektor GDDKiA Tomasz Żuchowski, Dyrektor GDDKiA w Lublinie Mirosław Czech, Prezes Zarządu dyrektor generalny Budimex SA Artur Popko.

Prezydent Andrzej Wnuk z zadowoleniem powiedział, że Zamość doczeka się wreszcie obwodnicy z prawdziwego zdarzenia, a nie byłoby to możliwe, gdyby nie wsparcie europosłanki Beaty Mazurek, wicepremiera Jacka Sasina i parlamentarzystów z naszego regionu.

„Żeby Polska się rozwijała i była wiodącym obszarem rozwoju gospodarczego, musi być zrealizowane zadanie związane z budową tzw. rusztu komunikacyjnego, i tego drogowego, ale tez kolejowego” – powiedział minister Adamczyk.

W najbliższym czasie zostaną ogłoszone także postępowania przetargowe na realizację trzech odcinków S17 między Piaskami a Zamościem, będą to: Piaski-Łopiennik, Krasnystaw Północ-Izbica oraz Izbica-Zamość Sitaniec.

Zakres inwestycji obejmuje budowę drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z pasami awaryjnymi). Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie i drogi do obsługi ruchu lokalnego. Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Planowane są m in. dwa węzły drogowe, most oraz dziewięć wiaduktów.

Odcinek rozpocznie się węzłem Zamość Wschód, który będzie wybudowany na przecięciu z drogą krajową nr 74, w okolicach Jarosławca. Trasa przebiegać będzie na wschód od obecnej drogi krajowej nr 17, ominie Barchaczów oraz Łabunie i zakończy się węzłem Zamość Południe w okolicach Wólki Łabuńskiej, na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Tyszowiec. W ramach inwestycji rozbudowany będzie także fragment DK74 od Zamościa do Miączyna o długości ok. 4 km.

Prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 36 miesięcy od daty podpisania umowy. Czas ten nie uwzględnia okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca). Oznacza to, że najpóźniej za 4 lata pojedziemy nową obwodnicą Zamościa.

To pierwsza z trzech umów na realizację ekspresowej „siedemnastki” między Zamościem a Hrebennem, o łącznej długości ok 48 km. Pozostałe dwa postępowania, na realizację odcinków Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, są już w końcowej fazie. Obecnie trwają obowiązkowe kontrole przetargów, które prowadzi Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Po ich zakończeniu będzie możliwe podpisanie umowy z wykonawcami na zaprojektowanie i budowę trasy.

Aktualnie na etapie prac przygotowawczych jest też pięć odcinków drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Zamościem o łącznej długości ok. 67 km. Jeszcze w tym roku ogłoszone zostaną przetargi na realizację trzech z nich. Dla dwóch (Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód) toczy się procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.

Droga ekspresowa S17 na odcinku Piaski – Hrebenne stanowi element ciągu drogowego S17 Warszawa – Lublin – Zamość – Tomaszów Lubelski – Hrebenne (granica państwa). To także droga międzynarodowa E372 prowadząca z Warszawy do Lwowa. Trasa ta będzie się łączyć na węźle Piaski Wschód z planowaną drogą ekspresową S12, a poprzez wybudowane odcinki S12/S17 i istniejące węzły na obwodnicy Lublina, połączy się także z drogą ekspresową S19 Via Carpatia. S17 wraz z S12 i S19 stanowić będą na terenie województwa lubelskiego zasadniczy szkielet dróg o dużej przepustowości, łączących kluczowe ośrodki gospodarcze kraju z największymi miastami Polski Wschodniej.

Umowę podpisali przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz szef Budimexu.

- reklama-
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments