Budowa szybkiej kolei budzi protesty. Poseł Sachajko: „Inwestycja jest potrzebna, ale nikt nie może zostać pokrzywdzony”

2
767
GAIA

Planowana budowa prowadzącej przez Zamojszczyznę szybkiej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego powoduje niepokój i protesty wśród mieszkańców naszego regionu. Nie zgadzają się oni na zaproponowane warianty, które mogą spowodować konieczność przeprowadzki albo wyburzeń domów.

W związku z planami budowy szybkiej kolei w naszym regionie rozżaleni mieszkańcy Żdanowa (gm. Zamość) zapowiadają, że jeśli nic się nie zmieni, protesty przybiorą na sile.

 

„Warto byłoby, żeby ktoś z władz naszych argumentów wysłuchał – przekonuje sołtys wsi Dariusz Maślany. – Dotychczas naszą sytuacją zainteresował się jedynie poseł Jarosław Sachajko. Rozmawialiśmy z nim na sesji naszej Rady Gminy”.

 

Pochodzący z Zamojszczyzny poseł Kukiz ’15 – Jarosław Sachajko przyznaje, że budowa szybkiej kolei jest Zamojszczyźnie potrzebna, gdyż przyczyni się do rozwoju regionu i dodaje, że nikt w ramach inwestycji nie może zostać pokrzywdzony.

 

Została przecież przegłosowana ustawa – mieszkańcy wywłaszczonych domów otrzymają 140% ich wartości, będą to ceny realne, rynkowe. W przypadku pól będzie to 120%. Ponadto przedsiębiorcy będą mogli liczyć na odszkodowania. To ważne, dla ludzi korzystne. – podkreśla poseł Sachajko.

 

Poseł uspokaja mieszkańców Żdanowa, obawiających się wywłaszczeń pod kolejową inwestycję. Przekonuje on, że bardzo prawdopodobny jest wybór koncepcji zakładającej budowę kilkukilometrowego tunelu pod Zamościem, a nie torów wokół miasta.

 

– Wersja z tunelem pod Zamościem nadal jest poważnie brana pod uwagę. Wprawdzie to kosztowna inwestycja, ale dzięki niej wywłaszczeń będzie mniej – mówi poseł Sachajko.

 

 

Centralny Port Komunikacyjny to największa obecnie planowana przez rząd inwestycja, zakładająca budowę węzła przesiadkowego między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z Warszawy i CPK do różnych regionów Polski. Łącznie powstać 1981 km nowych linii kolejowych. Szprycha Nr 5 prowadzić będzie przez Zamość do Bełżca i pobiec ma aż do Lwowa. Całość programu zostanie zrealizowana w latach 2020-2034.

298906494 487315039887725 8729506980460110884 n Budowa szybkiej kolei budzi protesty. Poseł Sachajko: "Inwestycja jest potrzebna, ale nikt nie może zostać pokrzywdzony"

 

- reklama-
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Krzysztofff

Panie Sachajko, mieszkańcom Mokrego i Żdanowa wyburzeń nie życzę, ale ten tzw. tunel z perspektywy Zamościa jeszcze gorszy niż wariant przez Mokre. Co jeśli się okaże, że ze względów finansowych, ze względu na zakaz ze strony konserwatora zabytków lub po prostu ze względu na geologię tunelu nie da się zbudować? Linia pójdzie centralnie przez Zamość ze wszystkimi tego konsekwencjami w tym m.in wyburzeniami dziesiątek jeśli nie setek domów, szkół, wielu zakładów pracy. Plus znowu całe miasto roze… bo coś trzeba będzie wykombinować by móc się przedostać z jednej strony miasta na drugą. Także póki nie będę miał pewności, że tunel jest w 100% wykonany i są przede wszystkim na to fundusze to trzymałbym się jak najdalej tego pomysłu, lepszy jednak wariant przez Mokre (choć też zly). Osobiście mam nadzieję, że pojawi się zupełnie nowe rozwiązanie np. z wykorzystaniem czytaj budową dworca na Majdanie.

Magda

Panie Pośle, Pan widać nie jest świadomy tych wszystkich kłamstw, które są opowiadane, byle tylko ludzie się nie burzyli. Ten tunel, zapewne szybko okaże się tunelem odkrytym, tak, że będzie potęgował hałas. 120 i 140% wartości rynkowej? – niech się Pan podszkoli, albo pomyśli, jeśli domy mają być przejęte to ich wartość rynkowa spada praktycznie do zera. Mimo, że realna ich wartość jest dużo wyższa. A 140% od wartości niewiele większej od zera, to jednak jest g.. a nie pieniądze, którymi można by odtworzyć swój dom. Zapraszam, na spotkania z protestującymi i uważnego słuchania. Oni na pewno wyjaśnią zawiłości i przekłamania związane z tym projektem