Nowa linia kolejowa przez Zamość

1
235

Nowa linia przez Zamość i Tomaszów Lubelski do Bełżca.
Spółka wskazała wykonawcę prac przygotowawczych

Dzięki tej inwestycji Tomaszów Lubelski i Bełżec zostaną włączone do sieci kolejowej, a Zamość i Krasnystaw do sieci połączeń dalekobieżnych. Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na prace przygotowawcze do budowy kluczowego fragmentu tzw. szprychy nr 5 na wschodzie Polski.

W ramach tej inwestycji powstanie w sumie ok. 90 km nowych torów. W jej skład wchodzi budowa odcinków linii kolejowych: nr 54 Trawniki – Krasnystaw i 56 Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec. W rejonie Zamościa część przebiegów zakłada przejście pod miastem tunelem, co wiąże się z budowę podziemnej stacji pasażerskiej.

Przetarg dotyczy prac przygotowawczych, a konkretnie opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum z firmą Egis jako liderem: 19,5 mln zł netto. O wyborze zdecydowały dwa czynniki: cena (w 70 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałych 30 proc.).

Budowa linii umożliwi szybkie połączenia południowej części województwa lubelskiego z Warszawą i CPK, ale nie tylko.

– Dzięki planowanej linii Tomaszów Lubelski i Bełżec zostaną włączone do sieci kolejowej, a Zamość i Krasnystaw do sieci połączeń dalekobieżnych. Docelowo trasa stanie się częścią korytarza międzynarodowego w kierunku Lwowa – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

W ramach STEŚ powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz inne analizy: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg linii (tzw. wariant inwestorski) w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań.

Po dopełnieniu wszystkich formalności spółka podpisze umowę z wykonawcą, który na przygotowanie STEŚ będzie miał rok. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać o kilka miesięcy dłużej, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

642bf1d4 546b 4adf 89ad 3105c5086cda Nowa linia kolejowa przez Zamość

Przygotowywana budowa tego odcinka – tzw. szprychy nr 5 – oznacza liczne korzyści dla pasażerów. Zapewni on skrócenie przejazdu do Warszawy: z Krasnegostawu do 2 godz., z Zamościa do 2 godz. 15 min (obecnie ta trasa zajmuje koleją ponad 5 godz.), a z Tomaszowa Lubelskiego w 2 godz. 30 min. Dzięki tej inwestycji trasę z Zamościa do Lublina da się pokonać w 50 minut. Czas przejazdu szprychą nr 5 z Lublina do Warszawy wyniesie półtorej godziny. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane – na odcinku między Trawnikami i Zamościem – mają ruszyć w 2023 r. i potrwać do końca 2027 r. Budowa odcinka do Bełżca powinna ruszyć w 2029 r., a dopuszczenie do eksploatacji jest planowane na 2032 r. Pociągi będą jeździły tędy z prędkością do 250 km/h. Przyjęte parametry projektowe (np. zastosowane promienie łuków) umożliwią podniesienie prędkości w przyszłości, jeśli będzie taka potrzeba.

d0c5fdc5 d0d1 439a 9aef 633a582ce43e Nowa linia kolejowa przez Zamość

W województwie lubelskim w ramach programu kolejowego CPK powstanie 187 km nowych linii kolejowych, a kolejne 284 km zostaną zmodernizowane. Ponad 1,7 mln mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych.

 

Program CPK zakłada także wybudowanie nowej linii nr 631 Milanów – Biała Podlaska – Fronołów, stanowiącej fragment tzw. Magistrali Wschodniej, łączącej Rzeszów, Lublin i Białystok. Prace budowlane dla tej linii mają ruszyć w 2030 r. i zakończyć się w 2034 r.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

 

Źródło: Rzecznik prasowy CPK Konrad Majszyk

1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Pieniądze na kolej są , UE to stawia się na transport kolejowy . Sprawa tunelu to koszmarny pomysł , to olbrzymie koszty takiej inwestycji . Przykład drogowy A – 2 Warszawa Ursynów , autostrada jest gotowa , tunel też . Teraz trzeba uzyskać pozwolenie , straż pożarna ( kurtyny przeciwpożarowe , ewakuacja , instalacje elektryczne , monitoring , odprowadzenie deszczówki , kanalizacja ) . Kiedy będzie można jechać?. Przykładem tunel maleńki w Warszawie pod Centrum Kopernika 6 miesięcy po zbudowaniu otrzymali zezwolenie . Teraz w Warszawie prowadzony jest remont Kolei Średnicowy polecam przyglądanie się jak ten projekt przebiega .