Witamina D. Skąd ją czerpać w sezonie jesienno-zimowym?

0
263

Wrzesień nie rozpieszczał nas szczególnie słoneczną aurą, a jako że mamy już jesień, możemy spodziewać się coraz rzadszego kontaktu z promieniami słonecznymi.
Wpływa to negatywnie na ilość syntetyzowanej przez naszą skórę witaminy D, którą nasz organizm, pod wpływem światła słonecznego, wytwarza z niektórych steroli pochodzenia roślinnego i cholesterolu. Potwierdzają to badania naukowe, które wskazują, że najbardziej efektywna skórna synteza tego związku zachodzi od kwietnia do początku września. Naukowcy stwierdzili niedobory wspomnianej witaminy u ponad 90% Polaków, dlatego szczególnie w okresie jesienno-zimowym niezbędna jest suplementacja.

Rola witaminy D w naszym organizmie jest nieoceniona. Najczęściej kojarzymy ją z prawidłowym rozwojem kości i zębów, to jednak nie wszystko. Cholekalcyferol odgrywa dużą rolę w prawidłowej odpowiedzi immunologicznej organizmu, prościej mówiąc podnosi naszą odporność. Ponadto odpowiedni poziom tej witaminy zmniejsza ryzyko zachorowania między innymi na stwardnienie rozsiane, raka jelita grubego, miażdżycę, nerwicę czy schizofrenię. Utrzymanie odpowiedniego poziomu witaminy D jest bardzo ważne dla osób zmagających się z cukrzycą. Według badań, niski poziom tej witaminy ma bezpośredni związek z poziomom glukozy we krwi. Zależność jest następująca: im niższy poziom witaminy D w organizmie, tym wyższe stężenie cukru we krwi. Ponadto dowiedziono, że odpowiednie stężenie cholekalcyferolu ma duży związek z równowagą psychiczną. U osób z niedoborami częściej diagnozuje się stany depresyjne oraz otępienie.

Suplementacja witaminą D jest bardzo ważna również dla kobiet w ciąży i starających się o dziecko. Kobiety w czasie ciąży pamiętają o przyjmowaniu kwasu foliowego, ale zapominają o przyjmowaniu cholekalcyferolu.

Zalecane dawki witaminy:
Dla osób dorosłych dzienne zapotrzebowanie na witaminę D wynosi od 800 do 2000 j.m, zależnie od masy ciała (u chorych na otyłość 1600- 4000j.), w miesiącach wrzesień-kwiecień lub przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona synteza skórna witaminy D w lecie.
Seniorzy powinni otrzymywać suplementację w dawce od 800 do 2000 j.m. przez cały rok.
Dla dzieci i młodzieży od 1 do 18 roku życia dawka powinna wynosić od 600 do 1000 j.m na dobę.

Najwięcej witaminy D zawierają tłuste ryby morskie, takie jak węgorz, czy łosoś. Spore jej ilości zawiera również śledź i makrela. Po za tym witamina D występuje w mleku, jajkach i żółtym serze.

Szeroki wybór suplementów z witaminą D w różnych dawkach można znaleźć w sklepach Zielony Koszyk przy ul. Grodzkiej 15 oraz Nowy Rynek 27.

– tech. farmacji Izabela Łuczyn

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments