Książka na receptę. Recepta na sukces

0
412

Szanowni Państwo!

Z przyjemnością informujemy, że nasza Przychodnia bierze udział w akcji ,,Książka na receptę/ Recepta na sukces” organizowanej przez Fundację Powszechnego Czytania pod patronatem Ministerstwa Zdrowia, Biblioteki Narodowej, Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego oraz Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego. W Stanach Zjednoczonych zachęcanie do czytania stało się elementem rutynowej, profilaktycznej edukacji zdrowotnej, jaką prowadzą pediatrzy i lekarze rodzinni. Teraz czas na Polskę!

Liczne badania wykazały, że dzieci, którym czytano:

  • mają większe kompetencje językowe zarówno bierne (rozumienie znaczenia słów), jak i czynne (używanie słów w wypowiedziach) – ich rozwój językowy jest szybszy;
  • szybciej rozwijają kompetencja społeczne – umiejętność zabawy (także z innymi dziećmi) i radzenie sobie z lękiem separacyjnym (umiejętność przebywania przez pewien czas bez rodziców), trenują empatię;
  • mają większą zdolność do skupiania uwagi i szybciej osiągają gotowość szkolną;
  • rzadziej wykazują nadreaktywność i agresję.

Zaleca się, aby rodzice i opiekunowie czytali książki już niemowlętom. Książka to wspaniały pośrednik między rodzicem a dzieckiem, ułatwia budowanie dobrych relacji. Czytając, rodzic poświęca dziecku czas i uwagę, a wraz z treścią książki przekazuje pozytywne emocje. Podczas czytania rodzic i dziecko pozostają w bliskim kontakcie fizycznym, co sprzyja budowaniu więzi, pozwala dziecku poczuć się bezpiecznie.

Długoletnie obserwacje sugerują, że czytanie przyspiesza rozwój mowy u 2 – latków o ok. 9 miesięcy, wpływa na iloraz inteligencji (IQ) oraz rozwija zdolność skupienia uwagi. 

Dzięki słuchanym opowieściom dziecko wyrabia w sobie zdolność empatii. Próbuje się utożsamiać z bohaterem, wyobrażać sobie siebie w sytuacjach, w których znalazł się bohater, mierzyć się z emocjami, których jeszcze samo nie doświadczyło lub też które są dla niego za trudne. Kontakt z książką pozwala dziecku dowiedzieć się, że inni ludzie także myślą, mają emocje, pragnienia i plany. Stwarza szansę na wychowanie refleksyjnego człowieka, który zamiast wydawać pochopnych sądów, będzie się starał zrozumieć motywy postępowania innych ludzi.

W Przychodni Resort-Med otrzymają Państwo materiały promujące akcję, tj. recepty na czytanie, naklejki, ulotki, materiały informacyjne. Będzie możliwość wypożyczenia książek z zasobów Przychodni. Zachęcanie do czytania stanie się elementem wizyty pediatrycznej.

Dziś ponad 60% Polaków nie czyta książek. To dwa razy gorszy wynik niż w UK, Francji, Niemczech. Jeśli tego nie zmienimy – Polska nie rozwinie się jako społeczeństwo, państwo, gospodarka, naród.

Czytanie rozwija mózg, stabilizuje emocje, rozwija społecznie. 

lek. Agnieszka Derkacz, Przychodnie Resort-Med Zamość

 

Wskazówki ogólne

  • Czytaj codziennie (nawet, jeśli trwa to tylko kilka minut).
  • Opowiadaj o obrazkach. Można opowiadać historię bez czytania książek.
  • Pozwalaj dziecku przewracać kartki.
  • Pokaż okładkę, wyjaśnij, o czym jest historia.
  • Śledź palcem czytany tekst.
  • Wybieraj książki o wydarzeniach z życia dziecka (np. wizyta u dentysty, pójście do przedszkola).
  • Zadawaj pytania: Jak myślisz, co się teraz wydarzy? Co to jest?
  • Pozwalaj, aby dziecko zadawało pytania.
  • Zachęć dziecko, aby opowiedziało historię własnymi słowami.

Po co czytać niemowlakom?

  • Wzmacnia się więź między matką a niemowlęciem.
  • Uwaga jeden na jeden – wzmacnianie poczucia własnej wartości.
  • Aby ułatwić rozwój mowy.
  • Aby pomóc rozwijać koncentrację.
  • Aby kształtować umiejętność wyciszania się.
  • Wprowadzenie rytuałów związanych z zasypianiem i zapobieganie trudnościom w czasie spania.

Czytanie z niemowlakiem

Trzymaj dziecko na kolanach, kiedy czytasz.

Niemowlę lubi:

  • twarde książeczki
  • książeczki z twarzami innych dzieci
  • wierszyki i piosenki ciągle z tych samych książeczek
  • kiedy palcem wskazujesz na obrazki – w taki sposób się uczy

Czytanie z dzieckiem rocznym

Pozwól dziecku chodzić dookoła siebie, kiedy czytasz.

Roczne dziecko lubi:

  • te same książki na okrągło
  • nazywać rzeczy na obrazkach
  • móc wybrać i trzymać książkę
  • książki o innych dzieciach oraz o jedzeniu, pojazdach, zwierzętach
  • książki z kilkoma słowami

Czytanie z dwulatkiem

Dwulatek lubi:

  • pomagać przewracać kartki
  • udawać, że czyta
  • wypełniać słowa w historii, którą zna
  • pokazywać i nazywać obrazki
  • czytać tą samą książkę
  • książki, które są śmieszne
  • książki o zwierzętach i dźwiękach, które one wydają
  • czytanie przed snem
  • książki interaktywne, (w których można uzupełniać, domalowywać- coś zrobić)

Czytanie z przedszkolakiem

Przedszkolak lubi:

  • odpowiadać na pytania dotyczące historii
  • opowiadać własnymi słowami
  • dłuższe książki, które opowiadają historię
  • książki bez słów
  • książki z literami i cyframi
  • książki interaktywne i z zadaniami (zabawa)
  • książki o rodzinie, przyjaciołach, pójściu do szkoły
  • czytanie przed snem

Co warto wiedzieć:

Z 2,5- letnim dzieckiem można:

  • rozmawiać o uczuciach bohaterów
  • liczyć obrazki i prosić, aby powtórzyło liczby po nas
  • uczyć kategoryzowania (np. znajdź wszystko, co jest zielone, wyszukaj wszystkie zwierzęta)

Od 3 roku życia dziecku można:

  • wskazywać kolory, kształty, liczby
  • kształtować słuch fonemowy (np. pytając, co zaczyna się na jakąś literę, dzieląc słowo na sylaby)

Od 4 roku życia można:

  • pytać dziecko, jak myśli, dlaczego ktoś tak się czuje
  • rozwiązywać z dzieckiem problemy w czytanym opowiadaniu
  • pokazywać dziecku litery
  • próbować czytać wspólnie z dzieckiem proste słowa

Zespół Resort- Med poleca mądre książeczki:

  • seria książek Tupcio Chrupcio, np. Dbam o zęby, Umiem się dzielić
  • seria książek o Kici Koci, np. Kicia Kocia gra w piłkę (w opowiadaniu pojawia się niepełnosprawny chłopiec na wózku inwalidzkim);
  • seria książeczek o Marysi, np. Marysia żegna pieluszkę

plakat a3 Książka na receptę. Recepta na sukces

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments