Od poniedziałku (4 marca) można składać wnioski o wydanie e-dowodu osobistego. Nowy dokument pełni takie same funkcje, co dowód „zwykły”. Dodatkowo, dzięki warstwie elektronicznej, ułatwia dostęp do urzędowych usług przez internet. Wymiana dotychczasowego dowodu osobistego na e-dowód jest bezpłatna. Nie ma obowiązku wymiany dotychczasowego dowodu na nowy, chyba, że stracił ważność.
Czym jest e-dowód?
E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną.
Zewnętrznie wygląda podobnie do wydawanego dotychczas dowodu osobistego. Jedyną nową informacją na pierwszej stronie dokumentu (awersie) jest numer CAN. Jest on też zapisany w kodzie kreskowym na drugiej stronie. Numer ten jest potrzebny, jeśli chcesz skorzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu. Zabezpiecza też e-dowód przed odczytaniem danych zapisanych w warstwie elektronicznej przez osoby nieuprawnione.
Tym, co sprawia, że dowody wydawane po 4 marca staną się „e-dowodami” jest warstwa elektroniczna, czyli wbudowany, niewidoczny z zewnątrz chip. E-dowód działa bezstykowo, co oznacza to, że wystarczy położyć go na czytniku.
WAŻNE! Nie zmieniają się dotychczasowe funkcje dowodu osobistego – nadal potwierdza tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw, które uznają go za dokument podróży. Dodatkowo, dzięki warstwie elektronicznej, osoby zainteresowane mogą używać e-dowodu do komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami.
- e-dowód umożliwia m.in. logowanie się do portali administracji publicznej przy użyciu bezpiecznego środka identyfikacji elektronicznej (profil osobisty)
- elektroniczne podpisywanie dokumentów (dzięki podpisowi osobistemu).
Wnioski o wydanie e-dowodu będzie można składać od 4 marca 2019 r. Wszystkie dowody, które będą wydane na podstawie wniosków złożonych po tym terminie, będą mieć warstwę elektroniczną. Jeśli Twój dowód osobisty jest nadal ważny, nie musisz go wymieniać.
Proces wymiany dowodów będzie rozłożony na 10 lat i potrwa do 2029 r. Wymiana dotychczasowego dowodu osobistego na e-dowód będzie bezpłatna.
Wniosek o dowód z warstwą elektroniczną będzie można składać:
- w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania,
- przez Internet (więcej informacji na: www.obywatel.gov.pl).
Więcej informacji: na stronach internetowych: www.obywatel.gov.pl lub www.edowod.gov.pl
Źródło: portal gov.pl