Maluchy, Syrenki i Warszawy na ulicach Zamościa – dużo zdjęć!

0
51

Maluchy, Syrenki i Warszawy na ulicach Zamościa – motoryzacyjna podróż w czasie z Roztoczańskim Muzeum PRL

30 sierpnia 2025 roku Zamość po raz kolejny stał się motoryzacyjną stolicą regionu. Odbył się „Stalprodukt-Zamość 4. Zlot Pojazdów Zabytkowych Roztoczańskiego Muzeum PRL” – wydarzenie, które zgromadziło ponad 200 pojazdów i setki widzów spragnionych podróży w czasie.

- reklama-

Na placu przed Roztoczańskim Muzeum PRL w Zamościu można było podziwiać klasyczne maluchy, syrenki, duże fiaty, motocykle, traktory i przyczepy kempingowe. Atrakcją były spotkania z wyjątkowymi gośćmi – youtuberem Janem Garbaczem, który od lat pokazuje piękno klasycznej motoryzacji i pełnił rolę przewodniczącego jury konkursu pojazdów, oraz Wojciechem Przylipiakiem, autorem książek o codziennym życiu w PRL. Publiczność mogła także zobaczyć pokazy w klimacie dawnych lat, jak np. przędzenia na kołowrotku, oddać głos na najpiękniejszy pojazd w plebiscycie Nagroda Publiczności oraz wziąć udział w konkursie na przebrania z epoki PRL.

Tegoroczny zlot nawiązany był do obchodów 70-lecia Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie – symbolu powojennej historii Polski. Laureaci mogli otrzymać wyjątkowe nagrody w postaci biletów wjazdu na taras widokowy PKiN, a wśród uczestników pojawiły się przebrania, które zaskoczyły zarówno publiczność, jak i jury – w tym nawet „budowniczy PKiN” wyróżniony za zasługi.

– Dla mnie szczególnie wzruszający był powrót legendarnej FSO Warszawy o rejestracji ZAA 2780 – samochodu, z którego przez lata w okolicach zamojskiego ZOO sprzedawano watę cukrową i popcorn. Dla wielu mieszkańców był on symbolem dzieciństwa, a dla najmłodszych namiastką wielkiego świata. Obecnie pojazd znajduje się w kolekcji Muzeum Motoryzacji „Kurnik Klasyków” w Turowicach, skąd specjalnie przyjechał na nasz zlot. Chcę, by pamięć o tym niezwykłym obrazie nie zginęła, dlatego Warszawa ta zajęła wyjątkowe miejsce w programie – mówi Tomasz Pakuła, dyrektor Roztoczańskiego Muzeum PRL i organizator zlotu.

Podczas wydarzenia przyznano nagrody w licznych konkursach. Jury wybrało najładniejsze samochody i motocykle zlotu – zwyciężyli: Adler Trumpf Junior z 1934 roku (Dorota i Edmund Barszczykowie z Kalinowiec), Citroen DS/ID 20 z 1970 roku (Mirosław Herbin ze Żdanowa) oraz Opel Kadett D 1,3 z 1984 roku (Jarosław Młynek z Tomaszowa Lubelskiego). Wśród motocykli najwyżej oceniono Jawę 250 z 1960 roku (Marek Józef Donda z Łęcznej), MZ 250/2 ES Trophy z 1973 roku (Henryk Łazorko z Krzeszowa) oraz Pannonię T5 z 1968 roku (Krzysztof Cyranowski z Zamościa).

Nagrody trafiły także do zwycięzców w dodatkowych kategoriach: tytuł „Najpiękniejszy Pojazd Okiem Kobiety” zdobył Renault 12 TL z 1974 roku (Janusz Zajączkowski z Jarosławia), a wyróżnienie za najciekawsze artefakty PRL-u – Trabant 1.3 z 1991 roku z przyczepą namiotową Skif (Marcin Kuryś z Chełma). W plebiscycie publiczności triumfowali: BMW E34 z 1989 roku (Daniel Jężak z Bronowic) oraz Komar 2330 z 1972 roku (Dawid Ścibak z Zamościa). Nagrodzono również właścicieli najstarszego pojazdu – Adler Trumpf Junior z 1934 roku – oraz uczestnika, który przybył z najdalszego zakątka Polski, Piotra Adamskiego z Opoczna w Fiacie 126p z 1995 roku.

Kulminacyjnym momentem wydarzenia była parada klasyków, która przejechała trasą Zamość–Krasnobród przez Żdanów, Adamów i Jacnię. Zwieńczeniem dnia była prezentacja pojazdów oraz integracja uczestników przy ognisku w Ośrodku Szkoleniowo-Wypoczynkowym „Pszczeliniec”.

– To już nasze czwarte spotkanie i cieszę się, że niezmiennie gromadzi tylu pasjonatów. Każdy zlot to nie tylko motoryzacja – to spotkanie pokoleń, wspomnienia, a także żywa lekcja historii. Fakt, że wciąż dołączają do nas nowi właściciele klasyków, pokazuje, że takie wydarzenia mają ogromny sens. Już teraz zapraszam na kolejne edycje, bo klasyki zasługują na to, by pokazywać je światu – podsumowuje Tomasz Pakuła.

Zlot odbył się pod Patronatem Honorowym Marszałka Województwa Lubelskiego Jarosława Stawiarskiego oraz Prezydenta Miasta Zamość Rafała Zwolaka. Sponsorem Tytularnym była firma Stalprodukt-Zamość (producent stalowych drzwi, segmentowych bram garażowych oraz nowoczesnych systemów stolarki aluminiowej), a wsparcia udzielili także m.in. Speed Car – stacje kontroli pojazdów, Cabrio Ośrodek Szkolenia Kierowców, PIT STOP Profiautoserwis, Bistro Powiedz Cześć, agencja kreatywna Reklama360, Zielone Biłgorajskie – producent napojów tradycyjnych, Ośrodek „Pszczeliniec”, Zamojski Zbir Barbershop oraz Rejestracja na zabytek – Paweł Babiszewski.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments