Nigdzie, ani w sieci, ani w najgrubszych encyklopediach, nie wyszukasz sposobów na to, by zagwarantować sobie wolność od wszelkich chorób. Możesz jednak natrafić na porady, do których zastosowanie się sprawi, że będziesz prowadzić zdrowy tryb życia. To z kolei wiąże się z mniejszym ryzykiem zapadania na niektóre choroby. Oczywiście, nigdy nie można być pewnym, że dana choroba ci nie grozi, ale zawsze lepiej jest zrobić wszystko, co w twojej mocy, by jej uniknąć. 

Poniżej znajdziesz kilka punktów, które być może okażą się dla ciebie inspiracją i podsuną ci pomysły na to jak dbać o zdrowie.

pastedGraphic.png

  1. Rusz się sprzed telewizora

Cały dzień spędzasz w pracy przed komputerem, wsiadasz do auta, a po powrocie do domu od razu znowu zasiadasz przed laptopem, relaksując się grą w EnergyKasyno albo oglądając kilka odcinków ulubionego serialu? Nie brzmi to dobrze. Zwłaszcza, jeśli ten scenariusz powtarza się praktycznie każdego dnia.

Może się wydawać, że zewsząd atakują cię nawoływania do podjęcia się jakiejś aktywności fizycznej. Wcale to nie dziwi, bo to naprawdę istotna sprawa. Zatem naprawdę warto albo znaleźć sobie jakieś hobby zmuszające cię do regularnego uprawiania sportu, albo poszukać jakiejś alternatywy. W końcu wcale nie musisz od razu biegać maratonów. Wystarczy, że wyjdziesz na półgodzinny spacer do pobliskiego parku albo zamienisz samochód na rower.

– Nie przepadam za chodzeniem na siłownię, musiałam się do tego zmuszać. Wszystko się jednak zmieniło, gdy zamieszkał ze mną mój pies, bo teraz niejako zobligowana jestem do wyjścia na spacer minimum trzy razy w ciągu dnia. Czasami naprawdę niewiele potrzeba, by wrzucić w swój plan dnia jakiś element aktywności fizycznej – mówi Klara Czerwińska, ekspert ds. marketingu z branży hazardowej. 

  1. Jedz świadomie

Dieta to podstawa zdrowego trybu życia, powie ci to na pewno każdy dietetyk. Zresztą to coś oczywistego, w końcu odpowiednio zbilansowana dieta dostarcza twojemu organizmowi wszystkich potrzebnych składników, pozwalając mu tym samym funkcjonować.

Nie musisz od razu tworzyć dzienniczka i przeliczać kalorii swoich posiłków czy dziennego zapotrzebowania na każdą witaminę (chociaż oczywiście, jeśli masz na to ochotę, jak najbardziej to rób!). Na początek wystarczy pamiętać o włączeniu do swojego jadłospisu owoców i warzyw.

Jeśli nie przepadasz za warzywami czy owocami w ich standardowej wersji, możesz się na przykład pokusić o przygotowywanie z nich koktajli. Wystarczy tylko chcieć!

pastedGraphic_1.png

  1. Minimalizuj stres

Odpowiednia dieta oraz aktywność fizyczna mogą uchronić cię np. przed otyłością, która często prowadzi do wielu przewlekłych chorób. Chociaż obie te rzeczy są podstawą dbania o swoje zdrowie, nadal jeszcze trzeba pamiętać o zmorze współczesnego społeczeństwa – stresie.

Jest to chyba najtrudniejszy do spełnienia element na tej liście. W końcu jak tu się nie stresować, kiedy w pracy gonią cię terminy, rodzina niespodziewanie zdecydowała się odwiedzić cię w ten weekend a twoje dziecko akurat zachorowało? Łatwiej jest to powiedzieć niż zrobić. Warto jednak zadbać o to, by zawsze znaleźć chwilę dla siebie. Możesz korzystać z różnych technik oddechowych, ale też przykładowo zapisać się na medytację czy jogę. Spróbuj też aktywności, które choć na moment pozwolą ci się oderwać od przytłaczającej rzeczywistości.

  1. Wysypiaj się

Nie trzeba tutaj chyba za wiele komentować. Eksperci polecają różne długości snu. Czasami mówi się o cyklach snu, czasami o ośmiu godzinach. W sieci dostępne są także specjalne kalkulatory snu. Najlepiej jest samodzielnie zaobserwować, jaka długość snu sprawia, że naprawdę czujesz się wypoczęty. 

  1. Ogranicz używki

Dobre nawyki zaczynają się od… braku uzależnień. Naprawdę wiele mówi się o szkodliwości palenia papierosów albo nadużywania alkoholu. I nie są to czcze pogróżki, tego typu uzależnienia nie wpływają dobrze na twój organizm. 

Zresztą generalnie we wszystkim powinieneś zachować umiar. Nawet nadmierna suplementacja witaminami może okazać się zgubna.

Korzystaj też z pomocy specjalistów, jeśli samodzielnie ciężko jest ci np. rzucić palenie. Być może potrzebujesz kogoś spoza kręgu swoich znajomych, kto będzie cię w takiej drodze ku wolności od uzależnienia wspierał.

Podsumowanie

Nie istnieje recepta na długowieczność. Nadal jednak powinieneś robić wszystko, co w twojej mocy, żeby żyć zdrowo. Czasami wystarczy wprowadzić naprawdę niewielkie zmiany, a być może w przyszłości uchroni cię to przed różnymi przykrymi konsekwencjami zdrowotnymi.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments