„Model współczesnego patrioty” – debata w SP nr 7

0
959

W Szkole Podstawowej nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi im. A. Mickiewicza w Zamościu w dniu 11 października odbyła się debata, na której omawiany był model współczesnego patrioty. Uczestnikami byli uczniowie klas VI, VII i VIII ze szkoły podstawowej oraz klas III oddziałów gimnazjalnych. Debatę przygotowała i przeprowadziła p. Marta Słomianowska, wspierały ją w tym p. Małgorzata Drozd, p. Iwona Zgnilec, p. Edyta Wilczyńska – Krawiec oraz p. Joanna Muda.

Uczniowie  zostali zaproszeni do pracy metodą „myślących kapeluszy” Edwarda de Bono. Metoda polega na tym, że debatujący zostają przydzieleni do sześciu grup, które reprezentują odpowiedni kolor kapelusza: biały, czerwony, żółty, zielony, czarny i niebieski. Grupy pracują na tych samych materiałach, lecz skupiają się na innych wartościach. Grupa „białego kapelusza” przedstawia suche fakty, „czerwonego” skupia się na uczuciach i emocjach,  „żółci” reprezentują optymizm, drużyna „czarnego kapelusza” zastanawia się nad zagrożeniami i ryzykiem, „zieloni” to kreatywność, a nad wszystkim czuwają uczestnicy w niebieskich kapeluszach, którzy są koordynatorami.

Debata rozpoczęła się od swobodnej rozmowy o tym, z czym młodzieży kojarzy się patriotyzm i jakie postaci historyczne, według nich, są przykładem polskich patriotów. Pojawiło się też pytanie, czy można być patriotą w czasach pokoju?

Po burzliwej dyskusji w grupach, wybrani reprezentanci przedstawili przemyślenia grupy, z których wyłonił się spójny model współczesnego patrioty.

Następnie uczestnicy debaty obejrzeli w ciszy i skupieniu krótki film z archiwum Muzeum Powstania Warszawskiego pt.: „Co Powstańcy chcieliby przekazać dzisiejszej młodzieży”. Bohaterowie w prostych słowach radzili młodym, aby się uczyli, mieli własne zdanie, szanowali innych, byli przyzwoitymi i tolerancyjnymi ludźmi.

Poprzedni artykułZmierzono natężenie ruchu na łączniku Prosta- Namysłowskiego.
Następny artykułZnany historyk dr Leon Popek gościem ZSP Nr 3 im. Armii Krajowej w Zamościu
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments