W “siódemce” świętowali Dzień Języka Ojczystego

0
779

21 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. W Szkole Podstawowej nr 7
z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu podjęto w tym dniu wiele działań, aby uświadomić szkolnej społeczności, jak pięknym i trudnym władamy językiem. W tym dniu nauczyciele (nawet podczas lekcji języków obcych ) zwracali uwagę na zawiłości i wieloznaczności oraz trudności związane
z nauką języka polskiego. Panie bibliotekarki odwiedzały uczniów w klasach z przygotowanymi wcześniej „łamańcami językowymi”. Było wiele zabawy podczas prób interpretacji takich tekstów, jak: „Król Karolin kupił…”, „ w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie”, „wyindywidualizowałam się z rozentuzjazmowanego tłumu” itp. Wspólnie zastanawiano się też nad wieloznacznością niektórych słów: gołąbki, kanapka, czy nad brzmieniem i pisownią słów buk, Bug i Bóg.

W klasach pierwszych uczniowie zmagali się z zadaniami językowymi z „Zagadek ortograficznych” Arkadiusza Maćkowiaka. Uczniowie klas starszych próbowali swoich sił w potyczkach językowych, czytając wierszyki Małgorzaty Strzałkowskiej „Pejzaż z Gżegżółką”. Zadaniem chętnego ucznia było przeczytanie wylosowanego utworu. Wiersze, przepełnione trudnymi do wyartykułowania słowami były dużym wyzwaniem. Jednak już drugoklasiści radzili sobie z tekstami bardzo dobrze. Młodzież gimnazjalna miała okazję wysłuchać rewelacyjnej interpretacji najeżonych trudnościami „Niesfornych szczygląt” Zbigniewa Dmitrocy w wykonaniu uczennicy klasy IIIc Karoliny Korgi, która specjalnie
w tym dniu odwiedzała starszych kolegów ze swoim konkursowym repertuarem. I tak, przy zabawie, uczniowie uczyli się szacunku do ojczystego języka i poznawali jego zawiłości. Na pewno niektórzy odkryli w sobie talent do recytowania i interpretowania tekstów…

zdjęcia: Anna Sokalska-Wosiek , Anna Kardasz

Poprzedni artykułBudżet na półmetku – jakie inwestycje zostaną zrealizowane?
Następny artykułPomóżmy Krystynie Pawluk. Charytatywny Turniej Piłkarski
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments