Uczniowie „Budowlanki” w Lizbonie (zdjęcia)

0
199

Budowlanka stawia na kompetencje

Od 16 czerwca 16-stoosobowa grupa uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Dzieci Zamojszczyzny w Zamościu przebywała na stażach zawodowych w stolicy Portugalii. Praktyki były realizowane w ramach projektu „Postaw na kompetencje zawodowe”, który jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Staże w Lizbonie zakończyły trzeci projekt Budowlanki mobilności ponadnarodowej, którego kwota dofinansowania wynosiła 594 373,28 zł.

Projekt przez kształtowanie aktywnych postaw zawodowych podniósł wartość młodych ludzi na europejskim rynku pracy. Każdy z uczestników został przydzielony do odpowiedniego zakładu, w którym odbywał praktykę przez 15 dni roboczych przez 6 godzin dziennie. Firmy były powiązane z dziedzinami informatyki, cukiernictwa i budownictwa.

Praktyki 2 uczniów z zawodu technik informatyk odbywały się w Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, a 2 uczniów tego zawodu odbywało staż w UNIVERSIDADE LUSÓFONA. 

„Odbyliśmy trzytygodniowy staż w Universidade Lusofona. Według Nas projekt „Postaw na kompetencje zawodowe” Power 2018 przyniósł wiele korzyści intelektualnych i kulturoznawczych, pomógł poznać kulturę Portugalii, a także mentalność Portugalczyków. Program umożliwił nam rozwinąć światopogląd i głębiej poznać relacje międzynarodowe. Cały wolny czas tj. weekendy został wykorzystany w idealny sposób, mieliśmy możliwość zwiedzenia największych atrakcji Portugalii m.in Fatimę, Sintrę, Nazare i wiele, wiele innych. Poza czasem wolnym mieliśmy ogromne możliwości poznania kulis pracy informatyków i programistów w Portugalii. Nauczyliśmy się wielu rzeczy związanych z naszym przyszłym zawodem, które pomogą nam znaleźć pracę.” – wspominają Jakub Matuszewski i Tomasz Stasiuk z klasy 1TIB.

Praktyki uczennicy i ucznia z zawodu technik technologii żywności odbywały się w FÁBRICA DA NATA. Podczas realizacji stażu główny nacisk położony został na nabycie praktycznych umiejętności produkcji słynnych w całym kraju ciasteczek pastel da Nata oraz poznanie tendencji rozwoju w branży cukierniczej w Portugalii.

„Atmosfera w pracy była wyśmienita, ludzie którzy tam pracują są bardzo mili, uprzejmi, uśmiechnięci i zawsze mogłam liczyć na ich pomoc. Traktowano mnie na równi z innymi pracownikami, co bardzo mi się podobało. Nauczyłam się tam przygotowywania najsłynniejszych Portugalskich ciasteczek PASTA DE NATA, które są przepyszne.

Rezydencja, w której mieszkaliśmy miała super warunki, było w niej wszystko czego potrzebowaliśmy. Jedzenie było bardzo dobre. Super opcją była też nauka języka portugalskiego prowadzona przez przesympatyczną Panią Biankę, która zawsze zarażała nas swoim uśmiechem, ale i umiejętnościami, które przydały nam się w porozumiewaniu z innymi ludźmi. Staże to nie jest tylko praca, ale również miło spędzony czas. W weekendy zwiedzaliśmy piękną Lizbonę, ale również jeździliśmy poza miasto. Czasu, który tutaj spędziłam nie zamieniłabym na żaden inny. Przygody, które tutaj przeżyłam pozostaną na długo w mojej pamięci. Staże były wspaniałym doświadczeniem, polecam je każdemu i mam nadzieję, że uda mi się pojechać na nie jeszcze raz.”- opowiada Karolina Marchewka z klasy 3 TBŻ.

Praktyki 3 uczennic z zawodu technik technologii żywności odbywały się w PASTELARIA MEXICANA, a dwie uczennice kształcące się w tym zawodzie były na stażu w PANIFICADORA DO AREEIRO. Praktyki te pozwoliły na wszechstronny rozwój uczniów: poznanie procesów technologicznych, nabycie i doskonalenia praktycznych umiejętności w branży cukierniczej, a także wykonywania dań typowych dla kuchni portugalskiej. 

„Głównym celem stażu było udoskonalenie naszych umiejętności w zakresie cukiernictwa i piekarstwa. W firmie panowała przyjazna atmosfera, wszyscy byli dla nas bardzo mili i pomocni. Dzięki stażom mogłyśmy poznać kuchnię portugalską. Miałyśmy okazję nabyć nowe umiejętności zawodowe takie jak: ozdabianie różnego rodzaju ciast, ciasteczek oraz wypieku chleba. Bardzo podobały nam się wycieczki, a największe wrażenie wywarł na nas pobyt na plaży Cascais. Zachwyciło nas oceanarium w Lizbonie ze zbiornikiem wodnym o pojemności ponad 5 000 000 litrów, w którym pływa wiele gatunków ryb morskich. Podczas naszego pobytu w Portugalii odbywał się mundial, miło spędziliśmy czas w strefie kibica na placu Comércio podczas kibicowania biało-czerwonej drużynie. Mamy pewność, że dzięki stażom odbytym w Lizbonie, zdobyłyśmy nowe umiejętności, które na pewno wykorzystamy w przyszłości.” – relacjonują Iwona Jakimiak i Patrycja Seregiet uczennice klasy 1TGŻ.

Czterech uczniów z zawodu technik budownictwa oraz jeden uczeń zawodu monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie realizowali staż w firmie TEXCOAT-Revestimentos e Pinturas.

„Pracowaliśmy wszyscy pod nadzorem Pana Gilberto Luz wykonując prace wykończeniowe i malarskie. Możemy jednoznacznie stwierdzić, że projekt „Postaw na kompetencje zawodowe” jest genialnym pomysłem, dzięki któremu uczniowie mogą się kształcić praktycznie i doświadczać kultur obcych krajów oraz integrować się z innymi ludźmi. Jeżeli chodzi o praktyki budowlańców w firmie to nie mamy żadnych zastrzeżeń, w pracy panowała miła atmosfera, a nadzorujący w stosunku do nas byli wyrozumiali i starali się nauczyć nas jak najwięcej. Staże w Lizbonie to nie tylko praca, to także zwiedzanie ze swoją wspaniałą grupą jednych z piękniejszych miejsc w Portugalii. Mieliśmy okazję zwiedzić Fatimę, Obidos, Nazare, Cascais i przede wszystkim przeróżne zakątki stolicy kraju, w którym odbywaliśmy staż. Podsumowując namawiamy do wykazania chęci uczestniczenia w projektach Budowlanki, bo warto tym bardziej, że staż nic nas nie kosztował, a zagwarantował niezapomniane wrażenia..” – składają relację chłopcy.

Dni wolne od pracy wypełnił program kulturowy, który obejmował wycieczki po Lizbonie, zwiedziliśmy zamek św. Jerzego, Praça do Comércio nad Tagiem z pomnikiem króla Józefa I i łukiem triumfalnym. Mieliśmy okazję zobaczyć wieżę Belem, Pomnik Odkrywców, Klasztor Hieronimitów z Katedrą, Jose Maria Da Fonseca, Carbo Espichel and National Santuary Crist The King. Zwiedzaliśmy także stadion – Estadio da Luz. Odwiedziliśmy Oceanarium w Lizbonie, które jest największym oceanarium w Europie. Mieliśmy okazję miło spędzić dzień nad Oceanem Atlantyckim na rozległej, piaszczystej plaży w Cascais na północ od ujścia Tagu. Zwiedziliśmy mauretańską twierdzę z VIII wieku, górujące nad miastem Sintra mury obronne Castelo dos Mouros, skalisty Przylądek Cabo da Roca, który stanowi najdalej na zachód wysunięty punkt lądu stałego. Wszystkim uczestnikom zapadła w pamięci wycieczka do Fatimy, którą co roku odwiedza ponad 5 mln turystów.

Dzięki udziałowi w stażach zagranicznych uczniowie mogli poszerzyć swoje horyzonty. Zdobyte doświadczenie pomoże im w znalezieniu pracy nie tylko w Polsce, ale i poza granicami kraju. Podczas uczestnictwa w projekcie można było sprawdzić, jak doskonale uczniowie sobie radzą w innych warunkach, w innym kraju, w innym języku, czy to czego się uczą przydaje się w praktyce. Mieli okazję poznać ludzi, którzy mają inne zwyczaje, inaczej organizują swoje codzienne życie i porównać to ze swoim otoczeniem. 

Uczniowie Budowlanki w ramach uczestnictwa w projekcie „Postaw na kompetencje zawodowe” otrzymują certyfikaty potwierdzające odbycie stażu oraz dokumenty Europass Mobilność wydawane przez Krajowe Centrum Europass.

Monika Maluha

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here